Varför gör man så mot sig själv?

Förut idag satt jag och titta runt på Bilddagboken eller Dayviews som det heter nu för i tiden. Och då hamnade jag på en tjejs sida. Hon hade sådana fruktansvärda ärr över hela armarna och bena. Det är så sorgligt att unga tjejer, för det är oftast tjejer, mår så dåligt att det gör så mot sig själva. Att ända sättet att lindra smärtan inombords är att göra sig illa fysiskt. Det får mig verkligen att må dåligt att de gör så mot sig själva. Det är väl egentligen inte en frågan om att ha något val. Men det borde gå att få hjälp innan man gör så mot sig själv. Den här tjej fick mycket kommentarer för sitt beteende och frågor om varför hon lägger upp bilderna. Och hennes svar var att hon ska väl inte skämmas över sin kropp och det hon gör. Och nej det ska hon så klart inte. Men forskning visar att sånt beteende kan smitta av sig. Och det finns många unga tjejer som har Dayview och kan se det hon gör mot sig själv och bli inspirerade att göra det samma. Så på ett sätt har man alltid ett ansvar över vad man lägger ut för bilder. Jag tänker inte sitta här och vara någon moralkärring och säga att hon gör fel för det kan jag inte uttala mig om. Jag vet inte hur hon mår eller varför hon gör som hon gör mot sin kropp. Jag kan bara hoppas att hon slutar upp med sitt självdestruktiva beteende och att det inte smittar av sig på allt för många lättpåverkade tjejer. Det är sorgligt att så många idag mår psykiskt dåligt. Det borde inte få vara så i land som Sverige. Det borde gå att få hjälp innan det går förlångt.
För det är hemskt att stå bredvid någon man älskar och se den må dåligt. Jag har varit den som står bredvid och det gör ont. Det är hemskt att det ända man kan gör är att säga att man finns där. Men det är ändå personen som lider som måste ta sig ur det där svarta hållet. Det ända man kan göra är säga att det blir bättre och hoppas att man har rätt i det. Och än så länge har jag haft rätt och jag hoppas jag fortsätter att ha rätt. Jag fortsätter att stå bredvid och kommer fortsätta med det oavsett vad!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback